Julia Humin - Mieszko Niewiarowski, Gdańsk 2011


Biała wieża atakuje czarnego gońca. Zauważmy, że czarna wieża może poruszać się broniąc gońca tylko na czwartej linii (pola oznaczone na żółto). Jeśli stanie na inne pole - goniec zginie. Plan zakłada odrzucenie czarnej wieży z czwartej linii ze zdobyciem gońca. 1.Sc5-d3 z atakiem na wieżę. Czarne uciekają z zagrożonego pola 1...Wf4-a4.



Teraz odrzucamy czarną wieżę przy pomocy pionka 2.b2-b3. Wieża może odejść jedynie na pola d4 i e4.


Jeśli wieża odejdzie na pole d4 - 2...Wa4-d4, białe zagrają 3.Sd3-e5 i pod atakiem znajdują się obie figury czarnych. Jedna z figur musi zginąć.


Jeśli czarne zagrają 2...Wa4-e4, białe wykorzystają motyw widełek i zagrają 3.Sd3-f2. Tak jak w poprzednim wariancie jedna z czarnych figur zostaje stracona.