Nawigacja
Biblioteka internetowa
Aktualnie online
Losowa fotografia
Reklama
Telefon w sprawie dzieci
Od grosika do złotówki
Logowanie
.
Kalendarz
Po | Wt | śr | Cz | Pi | So | Ni |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
BIP
Budka lęgowa SP60
Nasz Patron - Hubert Wagner
Bydgoszcz Inaczej
II Międzynarodowy Turniej Piłki Siatkowej
Międzynarodowy Turniej Piłki Siatkowej
Najczystsza w Polsce
BKS Transfer Bydgoszcz
MUKS Rekin
Stowarzyszenie
Zajęcia szachowo - warcabowe
Szachy i Warcaby Stupolowe
www.zs26.pl/szachowa www.zs26.pl/warcabowa
Zajęcia skierowane są przede wszystkim dla klas I
Godziny do wyboru
poniedziałek 16.15 klasa 108
czwartek 12.45 klasa 111, 13.45 klasa 108, 14.45 klasa 108
piątek 12.45 klasa 108, 13.45 klasa 108, 14.35 klasa 108
Zajęcia odbywają się od 21 września 2015 roku
Szachy i warcaby odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy i warcaby w młodszym wieku szkolnym wpływa wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci uczące się grać w szachy i warcaby dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się plastikowym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w szachy i warcaby, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy szachista i warcabista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić w jakich płaszczyznach szachy i warcaby wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:
1. Rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
2. Aktywność twórcza – specyfika gry w szachy i warcaby wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na warcabnicy i ponosi za nie odpowiedzialność;
3. Rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach i warcabach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica i warcabnica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec (P.G. Zimbardo, F.L. Ruch: „Psychologia i życie”. Warszawa, 1997. s.198). Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
4. Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych (Tamże, s.196) i ten właśnie rodzaj myślenia gra szaqchowa i warcabowa rozwija najpełniej;
5. Rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy i warcaby wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
6. Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z szachami i warcabami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;
7. Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.
Czymże więc są szachy i warcaby? W naszym rozumieniu to nic innego, jak narzędzie stymulujące rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka, kształtujące jego osobowość i pozwalające na rozwój twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku (Andrzej Modzelan, Przegląd Szachowy, nr 5/2000 s. 29).
www.zs26.pl/szachowa www.zs26.pl/warcabowa
Zajęcia skierowane są przede wszystkim dla klas I
Godziny do wyboru
poniedziałek 16.15 klasa 108
czwartek 12.45 klasa 111, 13.45 klasa 108, 14.45 klasa 108
piątek 12.45 klasa 108, 13.45 klasa 108, 14.35 klasa 108
Zajęcia odbywają się od 21 września 2015 roku
Szachy i warcaby odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia. Wprowadzenie nauki gry w szachy i warcaby w młodszym wieku szkolnym wpływa wszechstronnie na rozwój uczniów. Dzieci uczące się grać w szachy i warcaby dostrzegają w nich przede wszystkim rozrywkę, nie zdając sobie sprawy, że bawiąc się plastikowym wojskiem, uczą się i doskonalą swoje umysły. Grając w szachy i warcaby, musimy przestrzegać pewnych określonych zasad i reguł. Każdy szachista i warcabista musi więc wykazać się zdyscyplinowaniem ale i wyobraźnią. Biorąc pod uwagę powyższe, można określić w jakich płaszczyznach szachy i warcaby wpływają na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka:
1. Rozwój zainteresowań – dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
2. Aktywność twórcza – specyfika gry w szachy i warcaby wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na warcabnicy i ponosi za nie odpowiedzialność;
3. Rozwijanie pamięci i uwagi – główną umiejętnością w szachach i warcabach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica i warcabnica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec (P.G. Zimbardo, F.L. Ruch: „Psychologia i życie”. Warszawa, 1997. s.198). Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
4. Myślenie logiczno-wyobrażeniowe – ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych (Tamże, s.196) i ten właśnie rodzaj myślenia gra szaqchowa i warcabowa rozwija najpełniej;
5. Rozwój pozytywnych sfer osobowości – szachy i warcaby wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
6. Konsekwencja i wytrwałość w działaniu – dzieci mające styczność z szachami i warcabami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;
7. Aspekty wychowawcze – można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu. To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.
Czymże więc są szachy i warcaby? W naszym rozumieniu to nic innego, jak narzędzie stymulujące rozwój emocjonalny i intelektualny dziecka, kształtujące jego osobowość i pozwalające na rozwój twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku (Andrzej Modzelan, Przegląd Szachowy, nr 5/2000 s. 29).
Komentarze
Dodaj komentarz
Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.
Oceny
Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.
Brak ocen. Może czas dodać swoją?